Na danas održanoj konferenciji za medije, Zagreb je naš! i Možemo! upozorili su na katastrofalne nepravilnosti pri provođenju javnih natječaja u Gradu Zagrebu i pogodovanje gradskih vlasti odabranim privatnim poduzećima. Prema informacijama koje doznaju i dokumentaciji o javnoj nabavi dostupnoj na stranicama Grada Zagreba, samo jedna privatna tvrtka u posljednje je 4 godine osvojila gotovo sve natječaje za najam osobnih motornih vozila za gradsku upravu.

Kako je rečeno na konferenciji, 25. ožujka, nekoliko dana nakon posljednje sjednice zagrebačke Gradske skupštine prije lokalnih izbora, otvorene su ponude za prethodno poništeni javni natječaj za najam motornih vozila za Grad Zagreb. Natječaj vrijedan 4,5 milijuna kuna odnosi se na već sam po sebi upitan dnevni najam vozila za gradsku upravu i podružnice Holdinga, a na njemu je još jednom odabrana tvrtka Viator iz Splita.

„U više od 90 posto slučajeva ove teme natječaja, ista tvrtka osvaja natječaj, a to je upravo Viator koji je u posljednje četiri godine ugovorio čak 52.447.654 kune s Gradom. Prema našim informacijama, prvotni natječaj vrijedan 4,5 milijuna kuna Grad je poništio jer je u specifikacijama navedeno da vozila ne smiju biti starija od 7 mjeseci. Viator taj uvjet u natječaju nije mogao ispuniti, a bez obzira što je bilo i drugih ponuđača, natječaj je poništen zbog „nedostatka u dokumentaciji prijavljenih ponuđača“. Na ponovljenom natječaju, nakon raspuštanja Skupštine, natječaj osvaja pogodite tko, baš Viator“, rekao je kandidat za gradonačelnika Zagreba Tomislav Tomašević.

Nabavljaju se vozila od niže klase do Audi A4 ili Mercedesa C klase ili BMW 3 uz nekoliko dostavnih vozila, pa čak i deset električnih automobila. Pored toga, ugovorom se omogućuje i naručivanje bilo kojeg vozila mimo troškovnika do iznosa od čak 900.000 kuna + PDV, odnosno 20% ukupne vrijednosti ugovora.

“Osim eklatantnog primjera pogodovanja, ovdje je riječ i o neodgovornom trošenju javnog novca. Naime Grad ovim sporazumom samo za potrebe zaposlenika gradske uprave može unajmiti čak 151 vozilo koje svakoga dana stoji na raspolaganju zaposlenicima gradske uprave”, dodao je Tomašević.

Podsjetio je i na nedavni slučaj koji je u kolovozu prošle godine izazvao veliki interes javnosti kada je Zagrebački holding u jeku koronakrize i ekonomije pogođene potresom otvorio postupak javne nabave velike vrijednosti za nabavu 266 automobila u vrijednosti 16,6 milijuna kuna plus PDV, među kojima i luksuzne automobile.

Holding, a očito ni Grad Zagreb, nije odustao od dnevnog najma vozila i unatoč preporuci Državne revizije da se ocijeni opravdanost uzimanja u najam vozila u odnosu na druge oblike nabave. Taj stav državnih revizora iznesen je u Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti korištenja vanjskih usluga u društvu Zagrebački holding koji je napisan još krajem 2018.

„Ovo su očito posljednji trzaji da se proguraju štetni ugovori i ugrabi što se može do promjene gradske vlasti. Drsko je i neodgovorno odluke koje Grad koštaju ovoliko novaca i obvezuju ga na iduće razdoblje donositi neposredno prije izbora, na neskriveno netransparentan način. Model upravljanja kojeg mi želimo uvesti predviđa novi, odgovoran stav prema javnom novcu, što između ostalog znači da ćemo sve vrste ugovaranja vanjskih usluga koje su nepotrebne ili neefikasne ukinuti, posebno one koje je državna revizija označila kao takve“, zaključio je.